Sokat olvasok, keveset beszélek és írom amit diktál az agyam.

Hogyan kezeljük gyermekünk érzéseit

2024/04/09. - írta: Mesterséges intelligencica

A gyermekeinknek vannak olyan szívből jövő érzelmeik, amelyeket nem biztos, hogy képesek világosan közölni, és ez minket, szülőket egészen biztosan zavar, mivel szeretnék megérteni őket. Ők a legfontosabbak számunkra az egész világon.

child.jpeg

A gyerekek, akárcsak a felnőttek, képesek szívből jövő érzelmekre, de nem biztos, hogy tudják, hogyan nevezzék meg azokat. Sokszor képtelenek elmondani mi zajlik bennük, vagy képtelenek arra, hogyan fejezzék ki azokat. Az érzések inkább tettekben, mint szavakban nyilvánulhatnak meg, így sok szülő bizonytalan abban, hogy mi is történik éppen.

Hogyan tudjuk azonosítani a gyermekün érzelmeit? Hogyan segíthetünk nekik hozzáférni saját érzéseikhez, hogy hatékonyan kommunikálhassák azt a számukra fontos embereknek?

Gyakran előfordul, hogy a gyermekek a saját érzelmeikkel kapcsolatos kifejezési nehézségei feszültségekhez  vezetnek, és így egyedül maradnak a szorongásaikkal. Szülőként mindannyian azt szeretnénk, hogy gyermekünk ne szorongjon, hanem képes legyen érzéseit kifejezni és mi pedig fel tudjuk fogni azokat, és nnak megfelelően tudjunk reagálni. Szeretettel és megértéssel.

8 éves Annácskánk újabban duzzogva, ingerlékenyen és egykedvűen tért haza az iskolából. A szülei külön-külön és együtt is olyan kérdéseket tettek fel neki, mint például: "Annus, mi a baj?" vagy "Annuci, történt valami az iskolában, ami felzaklatott?". Anna minden alkalommal megvonta a vállát és félrenézett, és azt mondta "Nem volt semmi". Szülei frusztráltnak, aggódónak és néha ingerültnek érezték magukat vele szemben. Kapcsolatba léptek a tanárával, aki egyetértett azzal, hogy Annuska zárkózottabbnak tűnik, de nem tudott olyasmiről, ami indokollta volna ezt. Senki nem értette mi van vele és senki nem tudta megérteni őt. Pedig a szándék nagyon is ott van, mi tehát a probléma?

A legfontosabb felismerendő dolog az az, hogy Annuska valójában és ténylegesen közölte az érzéseit olyan módon, ahogy csak tudta. Jelezte - bár szavak nélkül - hogy segítségre van szüksége. Az első lépésnek annak kell lennie, hogy önvizsgálatot tartunk, hogy megértsük, mit is érzünk a gyermekünk zaklatottsága kapcsán. Felismerjük saját érzéseinket?

Anna anyukája bosszús volt, azt feltételezve, hogy Anna tudja mit érez, csak nem mondja ki. A düh mögött az állt, hogy Annus válasza miatt (semmi) az anyja tehetetlennek érezte magát. Az apja aggódott, hogy talán valami nagyon nagy probléma van, amit nem oldottak meg, és a dolgok még rosszabbra fordulhatnak. Ezek a reakciók mindegyike hatással volt az Annával való interakcióikra, nyomást gyakoroltak rá, és valószínűleg oda vezettek, hogy Anna még joban elzárkózott előlük.

Ahhoz, hogy a gyermeked bízzon abban, hogy nyitott leszel arra, hogy ő mit is érez, meg kell értened, hogy te mit érzel azzal kapcsolatban, amit a gyermeked közölni kíván. Amint elfogadóvá és érdeklődővé válsz a problémája iránt, rögtön megváltozik gyermeked hozzáállása is. Nem fgja azt érezni, hogy amit mond, az feldühít téged és hogy büntetés lehet a része. 

A második lépés az, hogy tudasd gyermekeddel, hogy szeretnéd igazából tudni, hogy mi történik vele, benne.  Világosan ki kell jfejezned, hogy segteni akarsz neki, és hogy megérted, a dolgok bizony zavarosak körülötte. Mindezt anélkül kell megtenni, hogy szondáznád, milyen érzésekről van szó, miközben megmutatod, hogy empatikus és együttérző hallgatóság tudsz lenni anélkül, hogy nyomást gyakorolnál rá.

A harmadik lépés az iskolával való kapcsolatfelvétel, hogy megkérdezzük, a tanár tud-e róla, és ismeri-e a gyermekünk problémáit és az azt kiváltó okokat. Órási segítség gyermekünknek, ha együttműködünk az iskolával, hogy gyermekünk számára biztosítsuk a védőhálót.

 

Miután a szülei egy kis énidőt töltöttek Annával, és a kedvenc dalait hallgatták, anélkül, hogy kérdéseket tettek volna fel, Annuci könnyezni kezdett. Csendben ülve nézték őt, azt javasolva, hogy hagyja, hogy jöjjön ki, aminek ki kell jönnie. Végül Annus a könnyek között elmondta nekik, hogy a legjobb barátja, Emma átnézett rajta az iskolában. Úgy tűnt, hogy szoros barátságot köt Eliottal, és Annust kihagyta ebből. Inentől a szülei beszélgetni tudtak aról, hogy mit élt át, és csak ezután tudtak kialakítani valami megoldást arra, hogy megpróbálják megoldani a problémát Emmával.

Anna esetében a probléma nem volt olyan aggasztó, mint amennyire a családja gondolt. Néha azonban nagyobb probléma is lehet, amit gyermekünk nem tud kifejezni. Bármi is merüljön fel, te egy biztonságos tér vagy gyermeked számára, nem sietve a megoldás felé, hanem inkább meghallgatva és nyugodtnak maradva.

Tehát az, ami mélyebb bizalmi kapcsolatot hoz létre a gyermekünkkel, az az, hogy lehetőséget biztosítunk számára, hogy feldolgozza saját érzelmeit. Hogy szabaddá tesszük számára, hogy érezze, ott vagyunk vele, mindenféle nyomás nélkül. Ez persze kihívást jelent, melyre természetesen aggodalommal, dühvel és más érzésekkel reagálunk, amikor a gyermekünk bajban van. Érdemes azonban felnőni ehhez a kihíváshoz, mert ennek előnyeit évek múlva olyan gyermek és leendő felnőtt formájában fogod learatni, aki beszélni fog veled, bízik benned és tisztel téged.

komment

A 6 ok, amiért a Tesla meg fog bukni, és mindegyiknek köze van a dizájnhoz

2024/04/08. - írta: Mesterséges intelligencica

A Tesla elvesztette vezető helyét az elektromos autók terén. Íme, miért is alakult így és hová vezet a dolog.

tesla.jpg

A Tesla eladási számai 2024 első negyedévében zuhantak, még a régóta várt Cybertruck bevezetése után is. Az eladások éves szinten 8,5%-kal csökkentek, ez 2020 óta az első csökkenés. Ez egy katasztrófa a Tesla számára, még a vártnál lassabb EV-piacon is. Csak összehasonlításképpen, más márkák eladásai nőttek az első negyedévben: a Hyundai 62%-kal, a Kia 88%-kal, a Toyota 65%-kal, a BMW 62,6%-kal. Az EV-iparban 2024 első negyedévében összesen 15%-os éves növekedést értek el ezek a gyártók, még a Tesla zuhanását is beleszámítva.

De ez nem egy nem túl meglepő visszaesés a Tesla részéről, mindez kódolva volt működésükben. A fentiek  pusztán az első egyértelmű figyelmeztető jeekl. Elon Musk elszámolta magát, egészen a zűrzavarig tolva a TESLÁ-t.

Íme egy lista a TESLA bukásához vezető útról, melyeket orvosolnia kell (már ha mégsem akar elbukni) Musknak:

1. Csofadt modellcsalád

Ahogy Adrian Clarke, a hivatásos autótervező mondja "A Tesla dizájnja elcsépelt, idejétmúlt. Már eleve az is volt." A kezdetektől semmi sem változott, a Tesla nem változtatott a dizájnján, egyetlen új modell esetében sem.  A 3-as, X és Y modell úgy néz ki, mintha a Model S unokatestvérei lennének, gyakorlatilag ugyanaz az autó, csak az arányok kissé eltérőek.

Bár a vállalat rutinszerűen frissíti a mechanikus alkatrészeket és a szoftvereket, Clarke szerint a Tesla fizikai kialakítása "lényegében, pontosan ugyanaz az autó, mint 2013-ban volt". Ez a fajta stagnálás teljesen szokatlan és elfogadhatatlan ebben az iparágban, amely minden évben felfrissíti az autómodellek kinézetét. "A legtöbb gyártó körülbelül hét-nyolc év után lecserélne egy modellt, nem úgy mint a Tesla" - mondta Clarke.

"Ha a Tesla nem vezet be viszonylag gyorsan új modelleket - 2024-ben legalább egy vagy két modellel bővítve -, akkor nem lesz képes versenyezni a többi nagy szereplővel, például a VW-el, a Toyotával és a Mercedesszel" - véli Adrian Schafer, a kairói Német Egyetem mobilitás és ipari formatervezés professzora.

Musk idén mutatta be a Cybertruckot, de az maga volt a formatervezési katasztrófa, minden értelemben és tekintetben létrehozva a vizuális környezetszennyezést.

A Teslának jelenleg igen szüksége van modellpaletta frissítésre és több modellre. Szüksége van egy igazi SUV-ra - jelenleg az egyik leggyorsabban növekvő EV szegmensre -, mint pl. a BMW iX vagy a Porsche Cayenne EV. Emellett egy olcsóbb autóra is szüksége van, hogy felvegye a versenyt a Nissan Leaf, a Renault Zoe és a BMW i3 modellekkel. Ez egy olyan szegmens, amelyhez Clarke szerint a Tesla nem fog tudni hozzá se szagolni, mert egyszerűen nincs meg a gyártási technológiájuk és beszerzésiinfrastruktúrájuk egy megfizethető áru autó gyártásához.

Több hiteles forrás szerint a Tesla törölte a megfizethető árú elektromos autójával kapcsolatos fejlesztését, amit  Musk hevesen tagadott az X-en (ami az övé).

2. Érdektelen dizájn

A Tesla dizájnja sohasem volt különösebben izgalmas, de ez tulajdonképpen még jó dolog is volt anno 2012-ben. Ekkor került a Tesla első kereskedelmi modellje piacra. A Model S vezette be azt a dizájnt, amelyet az emberek ma már az austini székhelyű autógyártóval azonosítanak. Jeremy Newman, a Jaguar Land Rover korábbi tervezője "meglepően konzervatívnak" nevezte ezt a dizájnt.

De a legtöbb ember, aki autót vásárol, nem akar a dizájnkodás élen járni. Ők csak egy olyan autót akarnak, ami beleillik az életükbe. A merész, futurisztikus formatervezés elriaszthatta volna a Tesla potenciális korai vásárlóit, akik már eleve óvatosak voltak az új, még nem bizonyított EV-technológiával szemben.

Most, hogy mindannyian ismerjük az elektromos autókat, itt az ideje, hogy az embereknek adhaasunk valam újat.  Az olyan cégek, mint a Hyundai és a Kia már most olyan új, jellegzetes személyiséggel rendelkező autókat  kínálnak, amelyek lázba hozzák a vásálókat, ahogy azt növekvő eladásaik is mutatják. A Renault is kiadta  legendás R5-ösének viszonylag olcsó és csodálatos EV-változatát, amely egyenesen a cég vintage design terveiből kortyol élyeket. Az emberek imádják.

Az igazsághoz tartozik persze, hogy a Cybertruck szokatlanul néz ki. Musk "cyberpunk vagy Blade Runner" autónak nevezte. Egyértelműen teljesen más tervezési formanyelvet választott, mint a Tesla többi járműve. Lehet szeretni vagy utálni, de biztosan nem unalmas. De vajon ez jó dolog? Attól függ, kit kérdezel. Amikor például Musk bemutatta a Cybertruckot, Frank Stephenson - akit korunk egyik legbefolyásosabb autótervezőjének tartanak - "hidegnek, sterilnek és szinte visszataszítónak" nevezte. Egyezik a véleményünk. Ami meglepő és megbotránkoztató, az semmiképpen sem egyenlő a széppel.

3. Gyártási problémák

Az új és futurisztikus Cybertruck gyártása korlátozott, lassú és nehézkes. A Cybertruck esetében a tervezés miatt rendkívül nehéz a gyártás, ami gyártási késedelmekhez vezetett. A Tesla persze a késedelmek kapcsán az ellátási láncot hibáztatta, de Clarke-nak és másoknak az iparágban más véleménye volt ennek kapcsán. "Amint megláttuk [a Cybertruckot], mindenki, akit az iparágban ismerek, nevetni kezdett", mert az egész gyártási képtelenségeket jelentett" - mondta Clarke egy tavalyi interjúban. Musk elismerte, hogy a Cybertruck egyenesek által szabott karosszéria elemeit valóban rendkívül nehéz volt gyártani, és elképzelhetetlenül vad gyártási specifikációkat igényelt. Ezért néz ki az összes cybertruck egymástól eltérően és furcsán. A karosszériaelemek szana széjjel állnak, hatalmas illesztési résekkel. Minden egyes Cybertruck úgy néz ki, mint egy kézi műhelymunka.

4. Gyenge minőség

A Tesla a Cybertruck esetében szűk gyártási keresztmetszetet és rossz minőséget állított elő azzal, hogy a gyártás minden aspektusát házon belül tartotta ahelyett, hogy autóipari beszállítókat alkalmazott volna. Musk úgy véli, hogy ez a stratégia végül gyártási költségcsökkentéshez juttatta a vállalatot, de nem mindenki ért egyet ezzel. Én sem.

Musk döntései számos minőségi problémához vezettek, mint például a túlméretes érintőképernyő, amelyet a Tesla 2012-ben adott a Model S termékéhez. A Tesla olyan képernyőket és elektronikát szerzett be a gyártáshoz, melyeet nem autóipari termeléshez gyártottak. A Tesla autóiban lévő elektronika szélsőséges hőmérsékleti és fényviszonyoknak van kitéve, és az ennek nem megfelelő képernyők meghibásodtak, ami egy nagyszabású, egészen Kínáig tartó visszahívási programot eredményezett, és vizsgálatot indított az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal és a német Szövetségi Közlekedési Hatóság részéről.

Az iparág nem véletlenül használ autóipari beszállítókat az olyan alkatrészek tervezéséhez, mint a kijelzők vagy az ülések. A Tesla számára elképzelhetetlen, hogy árban és minőségben versenyezzen a beszállítókkal, mivel azok arra specializálódtak nagy tömegben, amit gyártanak. A tapasztalat és a méretgazdaságosság egyszerűen nem a Tesla oldalán áll.

Aztán ott vannak a rossz kivitelezésből és formatervezésből adódó égbekiáltóbb problémák. Nemrégiben a Tesla a Cybertruck potenciálisan ujjakat vagdosó csomagtartója miatt került össztűz alá. Ez elkerülhető lett volna a  becsípődésérzékelőkkel és a borotvaéles acéllemezeket elkerülő kialakítással 

5. Nincsenek fizikai márkakereskedések

A Teslának gondot okoz az ügyfelek kiszolgálása, mivel a vállalat spórol az ügyfélszolgálatokon. Több tízmillis autók esetében nincs ügyfélszolgálat, nincs kihez fordulni és nincs egy szervíz sem. Ez nagyon rossz felhasználói élményhez vezetett. A Tesla nem működtet márkakereskedéseket, ami azt jelenti, hogy "nem tudják elvinni az autódat, nem tudnak neked udvariassági autót és egy finom cappuccinót adni, amíg az autódat javítják", ahogy Clarke mondta. Az emberek valójában szeretik az ilyesfajta kiszolgálást, a Tesla azonban megtadagadja tőlük ezt. Ha sok pénzed van semkapsz jó kiszolgálást, mondják ezzel.

6. A be nem tartott ígéretek

Musk közel egy évtizede ígérte  meg nekünk a teljesen autonóm vezetést - egy olyan autót, amely biztonságosan elvisz bárhová és bármilyen útviszonyok között anélkül, hogy valaha is hozzá kellene érnie a kormányhoz. Eközben olyan cégek, mint a Volvo - amely a Waymo technológiát használja - és a Mercedes megelőzték a Teslát ebben a fejlesztési versenyben. A Tesla nem csak lemaradásban van, de Musk hamis állításai miatt most fogyasztói perek és szövetségi büntetőeljárás folyik ellene. A Tesla teljes önvezető rendszere (FSD) még mindig a béta fázisban van - jelenleg a 12. verziónál tart - és messze van attól a varázslatos mesterséges intelligenciától, amelyet Musk mindannyiunknak már többszörösen eladott.

De ez csak egy a sok megszegett ígéret közül. Musk többször is elmulasztotta betartani az eredeti megjelenési dátumokat a Tesla járműveinél az eredeti Model S-től egészen a Semi-ig. Miért hiszünk közel egy évtizede egy hazug gyártónak?

Mindez súlyosan károsítja a Tesla mint márka megítélését. Egy friss felmérés szerint az amerikai felnőttek mindössze 13,4%-a vélekedik kedvezően a Tesláról, szemben a 2022. januári 28,4%-kal. A J.D. Power a vállalatot majdnem az utolsó helyre sorolja a 2022-es autóminőségi felmérésében, amely 84 165 amerikai tulajdonos felhasználásával készült. A Consumer Reports 2022-es felmérése a Tesla megbízhatóságát a 19. helyre sorolja az Egyesült Államokban kapható 28 autómárka közül.

Az olyan cégek, mint a BMW, a Ford, a Toyota, a Kia és a Subaru 2022-ben 60% körüli hűségarányt értek el. A Tesla lehangoló nyilvános megítélése nagy probléma, amely befolyásolja az értékesítést is, az eladások zuhanását okozva. Ezért az S&P Global Mobility szerint a Tesla amerikai EV-piaci részesedése 2025-ig tovább fog csökkenni, amíg 2025-re nem fogja elérni a 20%-ot. Ahogy a legendás befektető és a Columbia Business School emeritus professzora, Bruce Greenwald már 2021-ben rámutatott: "Tényleg azt hiszed, hogy a Tesla húsz év múlva uralni fogja az autópiacot? Esélyük sincs rá."

Csupán három év telt el ebből a két évtizedből és a Tesla máris hanyatlik. A visszaeés nem csupán egy riasztó tünet, hanem egy sokkal nagyobb baj előjele is lehet

komment

Biológusok szerint a Nap is rendelkezhet öntudattal

2024/03/25. - írta: Mesterséges intelligencica

A tudatosságnak nem kell az emberi agyra korlátozódnia.

smartsun.jpeg

Egy elmélet azt sugallja, hogy minden anyag rendelkezik valamilyen elmével vagy tudattal, nem csak az emberek vagy az állatok - beleértve a Napot is.

A Popular Mechanics lenyűgözően mélyre merül a hipotézisben, ahol kifejti ezt az elméletet. Az elméletet hívei "pánpszichizmusnak" nevezik a dolgot.

Bár a hasonló gondolatok és sejtései már az ókori Görögország óta léteznek, a "pánpszichizmus" kifejezést a 16. században Francesco Patrizi olasz filozófus alkotta meg. A 19. században ez a kifejezés hitelesnek számított. Amikor a pszichológia szupersztárja, Williams James nyilvánosan magáénak nyilvánította az elméletet.

Egy olasz idegtudós és pszichiáter Giulio Tononi 2014-ben az általa "a tudat integrált információelméletének" nevezett elméletet terjesztette elő, amely szerint a tudat lényegében szinte mindenhol jelen van, minden kavicsban, állatban és igen, emberben is (bárnéha a napi tapasztalatunk ezt cáfolja). Idővel egyfajta pánpszichista reneszánsz vette kezdetét, és 2014-ben a tekintélyes idegtudós, Christof Koch a Scientific Americanban úgy érvelt, hogy ha anyagdarabkákból emberi testek alakulhatnak ki és válhatnak öntudatra, akkor nincs ok arra, hogy elemi részecskék csoportjai ne tudnának öntudatosságot elérni.

Bár az AI úttörője, Ben Goertzel legalább 2004 óta a pánpszichista gondolkodás híve, a pánpszichista gondolkodás talán egyik legmeggyőzőbb példája 2021-ben született, amikor Rupert Sheldrake biológus és író publikált egy tanulmányt, amelyben felvetette, hogy akár a Nap maga is tudatos lehet.

"A tudatosságnak nem kell az agyakra korlátozódnia" - állítja Sheldrake a Popular Mechanics cikkében. Úgy tűnik, hogy az elme és a fizikai rendszerek közötti kapcsolat a ritmikus elektromágneses mezőkön keresztül jön létre, amelyek természetesen jelen vannak az agyunkban. A Napban és a Nap körül is jelen vannak ezek a mezők, és ezek lehetnek a kapcsolódási pontjai a szoláris elme és a Nap fizikai teste között"."

Az igazsághoz tartozik persze az is, hogy szemernyi bizonyíték sincsen az elmélet alátámasztására. Sheldrake pedig amúgy is egy különös figura: biokémiából doktorált, és a hetvenes években a Cambridge-i Egyetemen végzett kutatásokat. Azóta azonban a kristályoktól kezdve a telepátiáig számos rendkívül távoli témához vonzódott, és a mainstream tudományos közösség nagyrészt elutasította.

Mégis, ez egy sci-fi típusú, szórakoztató ötlet. A Nap összetett rendszer; talán olyan rejtélyeket foglalhat magába, amelyeket még nem értettünk meg. És tegyük fel, hogy az egész valahogy igaz - ha így van, mire gondolna a Nap?

"Lehet, hogy képes megválasztani, hogy melyik irányba küldjön ki napkitöréseket vagy koronakidobódásokat" - elmélkedett Sheldrake a PopMechnek - "amelyek óriási hatással lehetnek a földi életre, és amelyekkel szemben a technológiáink nagyon sebezhetőek".

komment

A bölcs emberré válás útja, a bölcsesség 7 fő összetevője

2024/03/25. - írta: Mesterséges intelligencica

A legtöbb ember arra vágyik, hogy egyszer olyan bölcsé válhasson, akitől tanácsot kérnek, sőt meg is fogadják azt, de még inkább jó tanácsnak is bizonyul a végén. wise.jpeg

Amikor a bölcsességre gondolsz, olyanok tulajdonságok juthatnak eszedbe, mint az élettapasztalat, az intelligencia, a széleskörű tudás és az a széles látókör. Szeretném előre bocsátani, hogy a bölcsesség nem jön magától az ember korával, azon dolgozni is kell, mivel több tényező is közrejátszik a kialakulásában.

 A pszichológia módszere bölcsességünk kibontakoztatására

A Cornell Egyetem munkatársa, Robert J. Sternberg (aki az emberi intelligencia területén végzett kiterjedt munkásságáról ismert), 1998-ban próbálkozott először a bölcsesség területével, a bölcsesség elméletének kidolgozásával, mely a bölcsesség három alapvető tulajdonságát, a saját szükségleteink, a többi ember szükségleteinek és a világ szükségleteinek egyensúlyba hozatalát javasolta. Sternberg szerint a bölcs ember lényegében arra motivált, hogy jobbá tegye a világot.

Sternberg úgy látja, hogy az általános vélekedés a bölcsességről a dolog egyetlen összetevőjét , a "folyamat" nézetet tükrözi, amely szerint a bölcsesség csupán tapasztalat és ahogy azt az ember feldolgozza és kezeli. Új megközelítése egy átfogóbb elméletet képvisel, amely a filozófia fő ágain alapul. Ne hidd, hogy ez túlságosan ezoterikus, a "Filozófia fája (TOP)" valójában nagyon is pszichológiai tényező. A fő irányvonala az, hogy a bölcsesség túlmutat egy bizonyos folyamaton, vagy akár - ahogyan azt néhány más elmélet javasolja - egy olyan tulajdonságon, amely az egyénből fakad, mint például az élettapasztalat, egy személyiségjegy vagy az intelligencia mértéke.

A bölcsesség 7 ága a filozófia szerint (TOP)

A filozófia azért válik hasznos módszerré a bölcsesség tulajdonságainak vizsgálatára, mert - ahogy Sternberg állítja - fő ágai mindegyike fontos hagyományokat követ annak megértésében, hogy mi számít bölcsnek és mi nem. Az alábbiakban próbáltam összefoglalni mindegyik ágát, tényezőjét, ami a bölcsességhez vezet, pozitív és negatív vonzataival együtt.

1. Episztemológia: Tudni, hogy mit tudunk és mit nem tudunk. A bölcs ember látszólag mindentudónak tűnhet, de a filozófiának ez az ága azt sugallja, hogy a tudás mellett legalább annyira fontos teret engedni annak a lehetőségnek, hogy nem tudunk valamit. Bölcs dolog bevallani a saját korlátainkat, de nem bölcs dolog színlelni, hogy tudunk valamit, amit nem is tudunk (vagy soha nem is tudhatunk). Ha "nagyon sejtesz" valamit, akkor se állítsd, hogy 100%-ig biztos vagy benne.

2. Ontológia: Döntéseid során mások javát tartsd szem előtt. A bölcs ember megjavítani igyekszik a kerítéseket, nem pedig lerombolni és újjáépíteni.

3. Etika: Legyen éles határod a jó és a rossz között, és ragaszkodj hozzá. Bölcsnek lenni azt jelenti, hogy keményen dolgozol azon, hogy végigvidd azokat a döntéseidetket, amelyek egy értékes ügyet előmozdítanak. A nem bölcs emberek mindent megtesznek azért, hogy előrébb jussanak, tekintet nélkül a másokra gyakorolt következményekre.

4. Logika: Legyél képes analitikus ítéleteken alapuló döntések meghozatalra, ne pedig zsigeri érzésekre alapozva dönts. A megérzések persze sokszor jók is lehetnek, de még ha nem is úgy érzed, azok mindig bölcs, racionális tudáson alapszanak. Ha a mobitöltődet a fali aljzatba találomra nyomkodva próbálod bedugni, nem fog menni. Ha azonban tudatosan, átgondolva dugod be, elsőre menni fog.

5. Esztétika: A báj, kellem és harmónia előmozdítása a világban. A bölcs ember a szépséget a maga kedvéért keresi, ilyen például a nyugodt és békés tengerpart élvezete naplementekor. A bölcsesség esztétikai vonzatának hiánya komoly konfliktusokhoz is vezethet, például amikor egy ronda épületet építenek a szép látképbe vagy amikor egy diktátor megszáll egy másik országot.

6. Hermeneutika: A helyzetek értékelése tények és nem kívánságok alapján. A bölcs emberek talán azt kívánják, hogy a családjuk jobban jöjjön ki egymással, mégis beletörődnek a kialakult helyzetbe. A nem bölcs emberek továbbra is reménykednek és álmodoznak, hogy a családjuk valahogyan, csodával határos módon úgy dönt, hogy jól ki fognak jönni egymással.

7. Axiológia: Használd a logikát a döntéseid meghozatalához. Bölcsnek lenni azt jelenti, hogy a bizonyítékok elemzésével megállapított tényekre támaszkodsz (ami bőven azt is jelentheti, hogy azok megcáfolhatók). A nem bölcs emberek hagyják, hogy a hitük - vallási vagy egyéb - határozza meg, hogy mit tartanak igaznak.

Gondold át saját tulajdonságaidat, a fentiek közül mi tűnik erősségednek vagy hiányosságodnak?

Váltsuk a filozófiát tettekre

Amint láthatod, bár a filozófia talán nem tűnik a legpraktikusabb megközelítésnek egy olyan pszichológiai tulajdonság, mint a bölcsesség meghatározására, a bölcsesség 7 fajta megközelítésének mindegyike hasznos támpontokat tartalmaz ahhoz, hogy te magad is bölcsebbé válj. Segíthetnek abban is, hogy kitaláld, ki a legjobb személy, akitől segítséget kérhetsz, ha tanácsra van szükséged. Olyasvalakire lehet szükséged ha elakadsz az életben, akinek józan esze van, aki minden szempontot figyelembe tud venni, és nem dobálózik olyan ötletekkel, amelyeknek semmi alapja nincs.

Ahogy Sternberg rámutat, a bölcsességet igénylő problémákra általában nincsenek helyes vagy helytelen válaszok, hanem csak rosszul strukturáltak.

Összefoglalva, a bölccsé válás egy olyan folyamatnak tekinthető, amelyet potenciálisan csak az élettapasztalatok révén lehet megszerezni, miközben az élet által rád zúdított problémáin keresztül tanulsz és haladsz előre a világ megismerésében. Ha a bölcsességet a fenti összetevőkre bontod és igyekszel elsajátítani ezen összetevőket, talán egy kicsit kevesebbet botladozol az életben és hamarabb kivirágozva megismerheted az élet értelmét.

komment

Bűnöző vagy, mert tetkód van! Ezt mutatják a tanulmányok.

2024/03/07. - írta: Mesterséges intelligencica

A tetoválás évszázadok óta a kommunikáció egyik csendes, ámde igen kifejező formája. A tetoválások átlépik a nyelvi korlátokat, kulturális kinyilatkoztatást jelentenek, az emlékezés szimbólumaként szolgálhatnak, vagy kifejezhetik a hitet és ideológiákat is.

Művészeti formaként a tetoválás sokban hasonlít az önkifejezés más médiumaihoz, mint például a zene, az írás vagy a tánc. Az a tény azonban, hogy a tetoválás kitörölhetetlenül a testre van festve, még személyesebbé teszi azt, és a belső énünk tükörképévé.

Egy új tanulmány szerint a tetoválással rendelkező férfiak és nők esetében egyaránt jelentősen nagyobb a letartóztatás, elítélés és bebörtönzés kockázata, mint a tetoválás nélkülieknél, ami valószínűleg a társadalmi előítéleteknek és megbélyegzésnek tudható be.

prison.jpg

Ez az összefüggés még akkor is fennáll, ha a kivarrt elítéltek saját maguk által bevalott viselkedési normáit, az önkontroll szintjét, a bűnöző társaival való kapcsolatokat és a legfontosabb demográfiai változókat egymáshoz igazították a kutatók. A kutatók a tanulmányt a Deviant Behavior című folyóiratban tették közzé.

A stigmatizáció az egyének vagy csoportok megbélyegzésének, sztereotipizálásának és megkülönböztetésének folyamata, amely bizonyos, társadalmilag nemkívánatosnak vagy eltérőnek tartott jellemzők, tulajdonságok vagy feltételek alapján történik meg. A stigmatizált jellemzők lehetnek faji, nemi, szexuális orientáció, mentális egészség, fogyatékosság és így tovább. A megbélyegzés társadalmi kirekesztést, előítéleteket és egyenlőtlen bánásmódot eredményezhet, ami gyakran káros hatással van a megbélyegzettek jólétére és életesélyeire.

Miért lennének a tetoválással rendelkezők nagyobb mértékben bűnözök, mint a ki nem varrt többi ember?

Tanulmányok kimutatták, hogy a megbélyegzés az igazságszolgáltatási rendszer reakcióira is hatással van. Következésképpen a stigmatizált jellemzőkkel rendelkező egyének nagyobb valószínűséggel kerülnek a büntető igazságszolgáltatási rendszerbe, függetlenül tényleges ártatlanságuktól vagy bűnösségüktől. Az ilyen személyeket nagyobb valószínűséggel találják bűnösnek, és nagyobb valószínűséggel szabnak ki rájuk komoly büntetést.

Az egyik ilyen megbélyezés, amely sok vitát váltott ki a kutatók körében, azok a tetoválások. A tetovált egyének sokkal gyakoribbak a börtönben raboskodók között, mint a lakosság körében. Emellett a tanulmányok kimutatták, hogy a tetoválás megléte összefügg mind az erőszakos, mind a nem erőszakos bűnelkövetéssel. Ezzel szemben az általános lakosságra vonatkozó tanulmányok azt mutatják, hogy a tetoválás nem tekinthető a bűncselekmények és a bűnözés okának.

A tanulmány szerzője, Rima Dzhansarayeva és munkatársai azt akarták megvizsgálni, hogy a tetoválással rendelkező egyéneknek más-e az esélye arra, hogy a büntető igazságszolgáltatási rendszerben elítélik, mint a tetoválás nélkülieknek. A kutatókat a teljes büntető igazságszolgáltatási folyamat - a letartóztatástól a bebörtönzésig - feldolgozták.

E célból a kutatók az USÁ-ban készített felmérés, a National Longitudinal Study of Adolescent to Adult Health (Add Health) adatait elemezték, amely az amerikai közép- és középiskolás diákok és gondozóik nagy kohorszának longitudinális adatait tartalmazza. Az adatgyűjtés 1994-1995-ben kezdődött, a negyedik hullám 2007-2008-ban zajlott, amikor a résztvevők többsége a húszas és harmincas éveiben járt. 

A vizsgálat 20 745 serdülő és 17 700 gondviselő adatait használta fel, akik a vizsgálat kezdetekor kitöltötték a kérdőíveket, valamint azokét, akik ebből a csoportból részt vettek a későbbi felmérésekben, a résztvevők száma az utolsó hullámra 15 701-re csökkent.

A kutatók megvizsgálták a résztvevők válaszait a letartóztatásokra, elítélésekre és bebörtönzésekre vonatkozó kérdésekre, valamint azt, hogy volt-e tetoválásuk. A kriminológiai tendenciák különböző értékeléseit is figyelembe vették, beleértve az erőszakos és nem erőszakos viselkedést, az önkontroll mértékét (a kutatók által kifejlesztett skála segítségével), a kortársaknak való kitettség (a közeli barátok problémás viselkedésének értékelése), valamint a szegénység és a gazdasági hátrány (az állami támogatás igénybevétele alapján meghatározva) mérését. 

Az eredmények azt mutatták, hogy a férfiakat több mint kétszer nagyobb valószínűséggel tartóztatják le és majdnem négyszer nagyobb valószínűséggel ítélik el őket, és háromszor nagyobb valószínűséggel kerülnek börtönbe, mint a nőket. A férfiak nagyobb valószínűséggel rendelkeztek tartós tetoválással is, és magasabb szintű bűnözésről számoltak be. A férfiak és a nők hasonló mértékben voltak kitéve a bűnöző társaiknak és az önkontrollnak.

A tetovált személyek magasabb szintű bűnözésről számoltak be, nagyobb mértékben voltak kitéve a bűnöző társaiknak, és nagyobb valószínűséggel részesültek állami támogatásban. A tetovált egyének aránya alacsonyabb volt a fehér résztvevők körében, mint a többi rasszhoz képest.

A tetovált férfiaknál a letartóztatós valószínűsége 2,5-szeres és 1,8-szor nagyobb valószínűséggel ítélték el őket, és kétszer nagyobb valószínűséggel kerültek börtönbe, mint a tetoválás nélküli férfiaknál. A tetovált nők esetében 1,75-ször nagyobb volt a letartóztatás, 1,68-szor nagyobb az elítélés és 1,9-szer nagyobb a bebörtönzés esélye, mint a tetoválás nélküli nők esetében.

"Az eredmények azt mutatták, hogy a férfiak és a nők esetében a tetoválás a letartóztatás, az elítélés és a bebörtönzés megnövekedett kockázatával járt együtt, még az önbevallás szerinti bűnözés és bűnelkövetés, az önkontroll szintje, a bűnöző kortársaknak való kitettség és a legfontosabb demográfiai tényezők hatásának ellenőrzése után is. Ezek az eredmények összességében arra utalnak, hogy a tetoválásnak olyan megbélyegző hatása lehet, amelyet az igazságszolgáltatási rendszer kiemelt büntetésekkel jutalmaz" - állapították meg a tanulmány szerzői.

A tanulság: ha már bűnözöl, akkor ne legyen tetoválásod és kisebb büntetéssel megúszod!

A "A tetoválás mint a büntető igazságszolgáltatási rendszeren keresztül történő feldolgozásban szerepet játszó stigmatizáló bélyeg" című tanulmány szerzői: Rima Dzhansarayeva, Nonna Aldabegenova, Assel Sharipova, Gulzagira Atakhanova és Kevin M. Beaver.

Szólj hozzá!

A nevadai olvasztott sós naperőmű esete

2024/03/07. - írta: Mesterséges intelligencica

Mindenféle startup-os intéznivalóm kapcsán Las Vegas környékén utazgattam. Egy kiállításra át kellett mennem Las Vegas-ba, mondom miért is ne autóznék? Szerettem volna látni a sivatagot. Magyarországon nem sok van.

Vadul csapattam Las Vegas-ból San Francisco-ba a nevadai sivatagon keresztül.Persze csak azzal a mérsékletes sietéssel, amit a helyi törvények megengednek, francnak van szükséges egy amcsi rendőr fegyverével a szájában találni magát. A 15-ös államközi autóúton hajtottam bérelt Nissan 'legolcsóbbamitbérelnilehet' típusú kocsimmal. Jószar volt a kocsi  amegszokotthoz kpest, nade amcsiban vagy te majom, élvezd ahogy kell! Csak megjegyzem, hogy 10 dollárral többért sokkal jobb kocsit lehetett kapni, de a csillagászati költségek mellé szerettem volna puritán lenni, legalábban ebben.

sunpowersalt.jpg

Menet közben több helyen is megálltam, a zseniális útmenti étkezdék miatt, ahol hatalmas tucsogós hamburgereket lehet kapni 1 literes vanília shakekell, egy ilyen étkezéssel a megszokott energiabevitelem többszörösét elkövetve. De ami finom az finom, külföldön voltam, ott meg nem számít a kalória (meg a félredugás), mint köztudott.

Szóval hajtok szépen a kötelező 60 mérföld/órás sebességgel, szigorúan betartva azt. Már messziről, de olyan 10 mérföldről, feltűnt az út szélén egy ragyogó, hihetetlenül fényes valami. Értheted úgy hogy túlzok, de ez a Naphoz mérhető ragyogás volt, látni kell ahhoz, hogy elhidd. Rákerestem a neten a cuccra. Itt állok, mi a bánat ez a csoda? Crescent Dunes Solar Energy Facility. Ez a neve. Egy naperőmű, ami hatalmas tükörrendszer segítségével egy pontba sugározza a nap erejét egy toronyba, ahol ezt az energiával megolvasztják a tárolt, hatalmas sókészletet, és az olvasztott sót hőátvitellel (akár egy termonukleáris erőműben, gáz termelés, turbina meghajtás) árammá alakítják. Atyaég, milyen zseniális már ez?

Az erőmű kialakításának teljes költsége 2 milliárd dollár volt, ami magyar forintban kifejezve olyan 700 milliárd forint, ahogy szoktam mondani volt, ez nagyjából 70.000 db Suziki Vitara (jól felszerelt, jó minőségű terepjáró autó) ára. Vagy 140.000 darab lakás ára. Én magam el sem tudom képzelni ezt a hatalmas összeget.

Nagyon szuper, napfény energia hasznosítás meg minden, de vajon mennyire lehet ez hatékony. Feltételezi az ember, hogy a naperőművek minden költségükkel együtt ömlesztik az áramot és a pénzt magukból. 

De nem! Ez a technológia, bár tényleg az emberiség egyik kiemelkedő teljesítménye, nem hatékonyabb, mint a napelemes erőművek. A napelemet használó erőművek a befektetett összeg per termelt áram kapcsán nagyságrendileg hatékonyabbak. Sőt, technikai probléma technikai probléma követtet megépítése és üzemeltetése során.

Ilyen egy előremutató bukás, ki kellett próbálni, hogy kiderüljön, nem hatékony. Hatalmas bukás pénzügyileg? Igen. Hatalmas fejlődés az emberiségnek? Igen!

komment

Az Apple önvezető autó projektjének hatalmas, 10 milliárd dolláros bukása

2024/03/07. - írta: Mesterséges intelligencica

Az Apple, a világ legnagyobb értékű cége, a világ legtöbb telefont értékesítő és a világ legjobbjának tartott technológiai márkája az elmúlt 10 évben saját elektromos, önvezető autót fejlesztett. Bár ez nagy titok volt, mégis mindenki tudott róla, a fejlesztésben résztvevők igen nagy száma miatt.

Az Apple elektromos autó fejlesztési projektjének kódneve Titan volt, de a közelmúltban törölték a programot. Ez minden idők legynagyobb, 10 milliárd dolláros pénzégetése volt, és szépen mutatja a Szilícium-völgy arroganciáját.

Ha a tudatlanság boldogság, akkor az arrogancia maga a mennyország, és a Szilícium-völgyi arrogancia nem ismer határokat. A híres Steve Jobs-idézet szerint "Nincs értelme okos embereket felvenni és megmondani nekik, hogy mit tegyenek; azért veszünk fel okos embereket, hogy ők mondhassák meg nekünk, hogy mit tegyünk".

applecar.jpeg

Nem számít, hányan másolják és illesztik be ezt az idézetet, nem fog segíteni, hacsak nem érzed át azt, hogy mit is mond ezzel nekünk Steve Jobs.

A Szilícium-völgy képes szoftvereket, számítógépeket, mobileszközöket, sőt még robotokat is a semmiből kitalálni, lefejleszteni és legyártani... miért történhetett az meg, hogy az Apple végtelen erőforrásaival képtelen volt arra, hogy egy elektromos autót építsen? Miért van az, hogy minden korlátlan lehetősége és pénze ellenére egy olyan cég, mint az Apple, nem tud működő és gyártható elektromos autót építeni? számtalan más, az Apple-nél jóval kisebb erőforrásokkal rendelkező cégnek sikerült ez az elmúlt 10 évben... az Apple-nek vajon miért nem?

Képzeljük csak magunk elé egy forró augusztusi délutánon lezajlott céges megbeszélést. A fejlesztési igazgató (aki nem tud tervezni és rajzolni ugyi) megmutatja az autók tervezésében hatalmas tapasztalattal rendelkező mérnök csapatának online, hogy mit is kellene tervezniük. Az autókat tervező mérnökök ragaszkodnak ahhoz hogy gyártható autót tervezzenek, míg az Apple, a kreativitást mindenek előtt preferáló fejlesztési igazgatós a kreativitás hiányával vádolja őket. A tervező mérnökök csak ülnek szótlanul, hiszen a vezetőjük beszél hozzájuk. Nem értik és tehetetlenek a kreativitást hiányló vezetői érveléssel szemben, hiszen az őket utasító vezetőnek alig van tapasztalata azon kívül, hogy egy telefont megtervez.

10 év és 10 milliárd dollár kellett ahhoz, hogy kiderüljön, hogy az Apple elektromos autó terve nem működik. nem fog működni. Minél keményebben dolgoztak, annál nagyobbat buktak. Persze azt gondolom, hogy ott kellett volna lenni ahhoz, hogy megtapasztaljam,miértis alakultak így a dolgok. A Keynote prezik önmagukban ne mtudnak problémákat megoldani. Miért is kellett 10 milliárd dollárt elkölteni? Egyetlen projektvezető sem fogja hangosan kimondani, hogy a munkaadójának fogalma sincs arról amiről beszél. Készpénz égetés az egész, a szerencselovaglás mindaddig, amíg senki nem szólal meg.

A Titán projektnek volt néhány igen komoly, mégis hozzá nem értő vezetője. Az Apple 2021-ben Kevin Lynch-et nevezte ki  a projekt vezetésére, aki korábban az Apple Watch fejlesztését felügyelte. Hát nem egy kakukktojás? Egy olyan fickót kértek fel az autós projektjük vezetésére, aki egy 2 cm-es, téglalap alakú mobileszköz fejlesztésének projektjét vezette. Akkoriban csodálkoztam, hogy Doug Field, a Project Titan korábbi vezetője miért ment el a Fordhoz.

Persze távolról sem ez az első eset, hogy a Szilícium-völgyben egy nagy techcég elbukik egy elektromos autó fejlesztésével. Az elköltött milliárdokból csak egy nagy halom aláírt NDA maradt. Soha nem fogjuk megtudni, hogyan is történt ez az Applenél. Vagy meg sem történt meg, mert a túlzott arrogancia gondoskodott arról, hogy ez soha ne történhessen meg.

A Hotel California a Szilícium-völgye egy gyönyörűséges álom, de tudni kell felismerni, hog ymikor jön el az az idő, amikor egyszerűen csak ki kell csekkolni és le kell lépni.

komment

Űrverseny a Holdért 2.0, avagy miért akar annyi nemzet és magáncég a Holdra szállni?

2024/02/29. - írta: Mesterséges intelligencica

A Holdon járt űrhajósok száma több mint 50 éve nem változott.

Öt évtizeddel az utolsó Apollo-misszió után a Hold ismét az űrkutatás kiemelt célpontja. 

Mindössze 12 embernek adatott meg az a kiváltság - mindannyian amerikaiak -, hogy a Hold felszínére léphettek. De ez a szám hamarosan növekedni fog. Az USA és a szovjet űrügynökségek közötti történelmi verseny a holdkutatásért, immáron globális törekvéssé vált. A Hold körüli pályára állásra (akár csak műhold szinten) vagy a Hold felszínére történő leszállásra irányuló küldetéseket ma már kormányok és kereskedelmi vállalatok indítanak Európától a Közel-Keleten át a Csendes-óceán déli részéig.

moon3.jpeg

Az 1969-72 közötti amerikai Apollo-missziók sikere ellenére a mai napig csak öt nemzet szállt le a Holdra. Kína az egyik legambiciózusabb a Holdat célba vevő nemzetek közül.

A 2007-ben és 2010-ben végrehajtott két sikeres küldetés után Kína 2013-ban leszálltt a Holdra a Csang'e pilóta nélküli űrszondával. Hat évvel később a Chang'e 4 lett az első olyan küldetés, amely leszállt a Hold túlsó, sötét  oldalán. A Csang'e 5 rautomata szonda 2020-ban mintákat küldött vissza a Földre, az idén májusban induló Csang'e 6 pedig először hozott vissza mintákat a Hold túlsó oldaláról. Kína ambíciói nem álltak meg itt. Kína nyíltan célul tűzte ki, hogy 2030 előtt embereket juttat a Holdra.

Ez egy hatalmas vállalkozás, de Kína bebizonyította, hogy képes hosszabb távon is  emberes űrrepülések megtervezésére és végrehajtására.

Négyszeri halasztás után az első , USA által kivitelezett Artemis küldetés 2022 novemberében indult el. De a  NASA-nak sok riválisa van a Holdra való visszatérésért. Nem meglepő, hogy az amerikai űrügynökség, a NASA saját Artemis Hold-programjának nemrégiben bejelentett késése, amely legkorábban 2026 szeptemberére tolta ki az űrhajósok Hold-felszínre való leszállásának tervét, az USA és Kína közötti "Hold-verseny" kifejezést szülte.

Természetesen Kínában is előfordulhat csúszás a kilövési ütemtervben. Kínának szüksége van egy komoly hordozórakétára, hogy elkezdhessen infrastruktúrát kiépíteni a Holdon. Egy ilyen zsúfolt verseny mezőnyben a nagy kérdés az, hogy ki lesz az a következő nagy globális szereplő, aki a Hold kutatást dominálja. Mindeközben a a japán Slim (Smart Lander for Investigating Moon) misszió nemrégiben leszállt a Holdra, a Moon Sniper leszállóegységével, és ezzel az ötödik nemzet lett a Holdra leszálló nemzetek közt. A japán űrügynökség, a Jaxa  az amerikai Artemis program részeként egy japán űrhajóst szeretne a Holdra juttatni.  fEgy ilyen zsúfolt mezőnyben a nagy kérdés az, hogy ki lesz a következő nagy globális szereplő a holdkutatás következő szakaszában. Ez már nem kizárólag a nemzeti űrügynökségek dolga lesz; a kereskedelmi vállalatok is szeretnének részesedni a holdi javakól.

Az indiai Chandrayaan-3 leszállóegység 2023 augusztusában ért földet a Hold felszínén, és India kijelentette, hogy a jövőben űrhajósokat küld oda. Az indiai Chandrayaan-3 leszállóegység 2023 augusztusában landolt a Hold felszínén. Bár 2014-ben Kína indította az első kereskedelmi célú küldetést a Holdra, a kis, magánfinanszírozású Manfred Memorial Moon Mission egy mikroszatellitet (61 cm x 26 cm x 10 cm) indított a Holdra, amelyet a luxemburgi LuxSpace épített.

Idén januárban a pittsburghi székhelyű Astrobotic cég elindította a Peregrine Mission 1-et. Ez lett volna az első amerikai űrhajó, amely az 1972-es Apollo 17 óta leszáll a Hold felszínére. Sajnálatos módon röviddel a start után "kritikus hajtóanyagveszteség" miatt leszállás nélkül kellett hazatérnie, és a Föld légkörében elégett a Csendes-óceán déli részének egy távoli pontja felett. Ennek eredményeképpen a február 15-én induló amerikai kereskedelmi küldetés, az Intuitive Machines IM-1, amely a Nova-C leszállóegységét szerette volna a Holdra juttatni, a verseny második helyéről az első helyre lépett előre.

Az Egyesült Államok 2018-ban nyilvánította stratégiai érdekeltségűvé a Holdat. Ma már több mint egy tucat vállalat épít leszállóegységeket, ami egy új piacot teremt. Az elmúlt években Indiában is fellendültek az olyan űrkutatási startupok, mint a Pixel, a Dhruva Space, a Bellatrix Aerospace és a Skyroot Aerospace, amely 2022-ben indította útnak India első magánrakétáját.

2023 októberében egy ausztrál magáncég, a Hex20 bejelentette a Skyroot Aerospace-szel és a japán ispace-szel való együttműködését, amely az év végén megkísérli a második robotizált holdraszállást. Az együttműködés célja, hogy ösztönözze a megfizethető holdi küldetések iránti keresletet.

komment

A Tesla Cybertruck rozsdásodik, pedig rozsdamentes acélból készült!

2024/02/19. - írta: Mesterséges intelligencica

A tulajdonosok azt mondják, hogy rozsdafoltokat észlelnek új Cybertruckjaik rozsdamentes acélpaneljein

Úgy tűnik, hogy a Tesla Cybertruck rozsdamentes acélpaneljei nem igazán "kevésbé" foltosak, és nem bizonyulnak kevésbé foltérzékenynek, mint a rozsdamentes konyhai készülékek, amelyeken könnyen keletkeznek zsír- és vízfoltok. Néhány Tesla Cybertruck-tulajdonos tartós narancssárga foltokról számolt be az EV-k külsején, amelyek a rozsda és a korrózió korai jelei lehetnek - írja a Futurism.

tesla.jpg

Annak ellenére, hogy ezek a Tesla EV-k nemrégiben jelentek meg - és kevés időt töltöttek az utakon - a Cybertruckokkal kapcsolatban máris komyol problémák jelentkeztek, rozdásodnak a karosszéri elemek. Emiatt a tulajdonosok internetes fórumokon vitatkoznak arról, hogy mi okozza a rozsda korai jeleit.

A Cybertruck Owners Club egyik fórumozója azt mondja, hogy a teherautóján apró narancssárga pöttyök jelentek meg, miután két napig esőben vezette. "Ma vettem át a Cybertruckomat" - írták. "A  dealer külön megemlítette, hogy a Cybertruckokon narancssárga rozsdafoltok alakulnak ki az esőben, és hogy a járművet rendszeresen áplni és polírozni kell."

A Cybertruck tulajdonosa a jármű szappanos lemosása után fotókat tett közzé, és ezek nem sok bizalmat ébresztettek: a karosszériaelemek már apró narancssárga, azaz rozdfoltokkal tarkítottak.

Egy másik felhasználó hasonló narancssárga foltokat vett észre a teherautóján, miután esőben vezette azt Los Angelesben. "Dokumentálták a korróziót, és azt mondták, hogy a jövő hónapban felhívnak, amikor megérkeztek a szerszámok, és el tudják végezni a szervizelést/javítást" - írta a felhasználó, miután elvitte a járművét a helyi szervizbe. "A Cybertruck 381 mérföldet futott, és a 11 nap nagy részét a házam előtt parkolva töltötte nálam." A bejegyzésre reagálva vita kerekedett, egyesek azzal érveltek, hogy az elszíneződés szénpor vagy valami más szennyeződés lehet. A Cybertruck rozsdamentes acélszerkezete nemcsak Elon Musknak és a Tesla szerelőszalagjainak okozott fejfájást, hanem a korai felhasználóknak is. A tulajdonosok szerint az EV-k valójában nem rozsdamentesek, és még a Tesla Cybertruck kézikönyve is megerősíti, hogy az acélpanelek érzékenyek az olyan korrozív anyagokra, mint a zsír, az olaj, a fák gyantája, az elhalt rovarok stb., amelyeket gyorsan le kell mosni a korrózió megelőzése érdekében.

A Cybertruck Owners Club fóruma még azt is kijelenti, hogy a rozsdafoltok és a korrózió "a Tesla által deklarált norma", ami nem ébreszt bizalmat a Musk által golyóállónak hirdetett kockabajnok EV hosszútávú kilátásaiban. A neve ellenére a rozsdamentes acél hajlamos a foltosodásra és a rozsdásodásra. Nem éppen folt- és rozsdamentes, csupán ellenáll ezeknek - magyarázzák a Notebook Check német tech-szakértői:

Az adalékanyagok kiválasztása és az alkatrészek kialakítása egy adott acélfajtábóll természetesen mindig költségkérdést jelentenek, nem valódi elvárásokat ésvviselkedést.. És a Tesla itt talán rosszul döntött a Cybertruck esetében. A Tesla Cybertrucknál használt anyaga az acélok kevésbé ellenálló változatai közé tartoznak.

Különösen az olajos és savas szennyeződéseket, például kátrányt vagy madárürüléket kell azonnal alkoholos oldószerrel tisztítani. Közvetlenül utána tiszta vízzel vagy pH-értékre beállított szappannal történő öblítés ajánlott. Ezt a fajta tisztítást minden hosszabb utazás után szükséges elvégezni. Et egy agyrém, ilyet az átlagos autónál nem kell elvégezni, ez olyan mintha telefonunkat minden beszélgetés után zsíroldóval kellene tisztítani, különben 1 év múlva rozsdaette telefonunk lenne.

Néhány Cybertruck-tulajdonos szerint Cybertruck-tulajdonos társaik túlságosan felfújják a dolgokat, és egyikük szerint jó ötlet az, hogy "...ne vezessük esőben, vagy ne ázzon el és rozsdássodjon".  A Cybertruck ára már a megjelenésekor is magasabb volt, mint az eredetileg meghirdetett, így még több pénzt kiadni egy Tesla-fóliázásért aligha hangzik ideális megoldásnak, a rozsda elkerülése végett. Mások a Cybertruckjuk rozsdafoltjaik kialakulása mellett érveltek, mondván, hogy már alig várják, hogy a rozsdamentes acél patinát kapjon.

komment

A TEMU-ról vásárolt mobiltelefon töltőm emlékére, ami füstölőre váltott

2024/02/16. - írta: Mesterséges intelligencica

Gépelek mint az őrült, szeretnék befejezni pár cikket még ma. A laptopom egyszercsak leveszi a fényerőt és elkezd vernyogni, hogy dugjam fel a tápra. Úgy általában van egy külön USB-C telefontöltőm és egy külön, szintén USB-C laptop töltőm, a két töltő kábele egymás mellett lengedez a kanapénk sarkában, felhasználásra készen. A sarokkanapénk szegletébe lekucorodva, félhomályban, Star Trek sorozatokat a háttérben futtava szeretek dolgozni a gépemen.

melted.jpeg

Az USB-C laptop töltőm gyári Thinkpad, a másik töltőmet a TEMU-ról vettem, szándékosan egy olyat választottam, ami laptop töltésére is alkalmas, kiadja a megfelelő teljesítményt a laptopom töltésére is. És nagyon olcsó volt, de úgy ám hogy 2.000,- Ft szállítással. Mivel amolyan elektronikai barkácsoló féle is vagyok, ezért még műszerem is van ahhoz, hogy kimérjem, valóban használható-e ez a TEMU-s töltő a laptopomat töltésére. És de, adja! Mondta a műszer. Én meg hiszek neki, azért azt mégiscsak nálam okosabb emberek csinálták.

Ezért nem is aggódtam amiatt, hogy a TEMU-s töltőm ne töltené a laptopomat, többször használtam is és örültem mint farom a majmának.

Szóval üldögélek a kanapé srakában a földőn, bőszen gépelek és a laptopom elkezd nafáért könyörögni. Ott lógott a sarokban a két SUB-c töltő kábel vége, hát én a hozzám közelebbit szépen be is dugtam a gépembe. Öröm van, a gép töltődik, lehet tovább hiperfókuszálni az írásra.

Na hát véletlenül a telefon töltőjét dugtam a laptopomba. Mondom, gond nincs ezzel, kimérve, tuti a cucc, tölt, no problemo. Aztán mi van. A nyomorult TEMU-s telefon töltő meg nem alapozott reakcióként egy baromi nagyot csattant és szikrafelhő közepette lefüstölt! Félreértés ne essék, szeretem én a füstőt, mert az cselekvésre kényszerít, ami tespedt életvitelem mellett szuper jó érdekesség, intézkedni kell, azt meg szeretem.

De a szar is belém állt, mondom ez kinyírja a gépemet, és akkor 2 évig nem eszünk, akkora kárt tesz a gépemben. Enni meg kell, azt hiszem.

A füst védekező reflexet váltott ki belőlem és azon nyomban kitéptem a falból a TEMU-s mobiltöltőt. Olyan nagyon nem olvadt szét, éppen csak kicsit, messziről ráhunyorítva egészen használhatónak tűnt még. Sajnos a szagából ítélve azonban már egyértelmű volt, ez a töltő már csak a múlt. Ami múlt, az kimúlt.

Tanulság talán annyi, hogyha egy tized annyi árú terméket találunk a TEMU-n, mint ami az eredeti ára lenne, akkor ne vegyük meg, mert reményeink füstté válnak! 

Amúgy írtam egyet a TEMU veszélyeiről is, olvasd már el légyszi, tényleg jó, itt találod: https://intelligencica.blog.hu/2024/02/16/veszelyes_a_temu

komment
süti beállítások módosítása