Sokat olvasok, keveset beszélek és írom amit diktál az agyam.

A 6 ok, amiért a Tesla meg fog bukni, és mindegyiknek köze van a dizájnhoz

2024/04/08. - írta: Mesterséges intelligencica

A Tesla elvesztette vezető helyét az elektromos autók terén. Íme, miért is alakult így és hová vezet a dolog.

tesla.jpg

A Tesla eladási számai 2024 első negyedévében zuhantak, még a régóta várt Cybertruck bevezetése után is. Az eladások éves szinten 8,5%-kal csökkentek, ez 2020 óta az első csökkenés. Ez egy katasztrófa a Tesla számára, még a vártnál lassabb EV-piacon is. Csak összehasonlításképpen, más márkák eladásai nőttek az első negyedévben: a Hyundai 62%-kal, a Kia 88%-kal, a Toyota 65%-kal, a BMW 62,6%-kal. Az EV-iparban 2024 első negyedévében összesen 15%-os éves növekedést értek el ezek a gyártók, még a Tesla zuhanását is beleszámítva.

De ez nem egy nem túl meglepő visszaesés a Tesla részéről, mindez kódolva volt működésükben. A fentiek  pusztán az első egyértelmű figyelmeztető jeekl. Elon Musk elszámolta magát, egészen a zűrzavarig tolva a TESLÁ-t.

Íme egy lista a TESLA bukásához vezető útról, melyeket orvosolnia kell (már ha mégsem akar elbukni) Musknak:

1. Csofadt modellcsalád

Ahogy Adrian Clarke, a hivatásos autótervező mondja "A Tesla dizájnja elcsépelt, idejétmúlt. Már eleve az is volt." A kezdetektől semmi sem változott, a Tesla nem változtatott a dizájnján, egyetlen új modell esetében sem.  A 3-as, X és Y modell úgy néz ki, mintha a Model S unokatestvérei lennének, gyakorlatilag ugyanaz az autó, csak az arányok kissé eltérőek.

Bár a vállalat rutinszerűen frissíti a mechanikus alkatrészeket és a szoftvereket, Clarke szerint a Tesla fizikai kialakítása "lényegében, pontosan ugyanaz az autó, mint 2013-ban volt". Ez a fajta stagnálás teljesen szokatlan és elfogadhatatlan ebben az iparágban, amely minden évben felfrissíti az autómodellek kinézetét. "A legtöbb gyártó körülbelül hét-nyolc év után lecserélne egy modellt, nem úgy mint a Tesla" - mondta Clarke.

"Ha a Tesla nem vezet be viszonylag gyorsan új modelleket - 2024-ben legalább egy vagy két modellel bővítve -, akkor nem lesz képes versenyezni a többi nagy szereplővel, például a VW-el, a Toyotával és a Mercedesszel" - véli Adrian Schafer, a kairói Német Egyetem mobilitás és ipari formatervezés professzora.

Musk idén mutatta be a Cybertruckot, de az maga volt a formatervezési katasztrófa, minden értelemben és tekintetben létrehozva a vizuális környezetszennyezést.

A Teslának jelenleg igen szüksége van modellpaletta frissítésre és több modellre. Szüksége van egy igazi SUV-ra - jelenleg az egyik leggyorsabban növekvő EV szegmensre -, mint pl. a BMW iX vagy a Porsche Cayenne EV. Emellett egy olcsóbb autóra is szüksége van, hogy felvegye a versenyt a Nissan Leaf, a Renault Zoe és a BMW i3 modellekkel. Ez egy olyan szegmens, amelyhez Clarke szerint a Tesla nem fog tudni hozzá se szagolni, mert egyszerűen nincs meg a gyártási technológiájuk és beszerzésiinfrastruktúrájuk egy megfizethető áru autó gyártásához.

Több hiteles forrás szerint a Tesla törölte a megfizethető árú elektromos autójával kapcsolatos fejlesztését, amit  Musk hevesen tagadott az X-en (ami az övé).

2. Érdektelen dizájn

A Tesla dizájnja sohasem volt különösebben izgalmas, de ez tulajdonképpen még jó dolog is volt anno 2012-ben. Ekkor került a Tesla első kereskedelmi modellje piacra. A Model S vezette be azt a dizájnt, amelyet az emberek ma már az austini székhelyű autógyártóval azonosítanak. Jeremy Newman, a Jaguar Land Rover korábbi tervezője "meglepően konzervatívnak" nevezte ezt a dizájnt.

De a legtöbb ember, aki autót vásárol, nem akar a dizájnkodás élen járni. Ők csak egy olyan autót akarnak, ami beleillik az életükbe. A merész, futurisztikus formatervezés elriaszthatta volna a Tesla potenciális korai vásárlóit, akik már eleve óvatosak voltak az új, még nem bizonyított EV-technológiával szemben.

Most, hogy mindannyian ismerjük az elektromos autókat, itt az ideje, hogy az embereknek adhaasunk valam újat.  Az olyan cégek, mint a Hyundai és a Kia már most olyan új, jellegzetes személyiséggel rendelkező autókat  kínálnak, amelyek lázba hozzák a vásálókat, ahogy azt növekvő eladásaik is mutatják. A Renault is kiadta  legendás R5-ösének viszonylag olcsó és csodálatos EV-változatát, amely egyenesen a cég vintage design terveiből kortyol élyeket. Az emberek imádják.

Az igazsághoz tartozik persze, hogy a Cybertruck szokatlanul néz ki. Musk "cyberpunk vagy Blade Runner" autónak nevezte. Egyértelműen teljesen más tervezési formanyelvet választott, mint a Tesla többi járműve. Lehet szeretni vagy utálni, de biztosan nem unalmas. De vajon ez jó dolog? Attól függ, kit kérdezel. Amikor például Musk bemutatta a Cybertruckot, Frank Stephenson - akit korunk egyik legbefolyásosabb autótervezőjének tartanak - "hidegnek, sterilnek és szinte visszataszítónak" nevezte. Egyezik a véleményünk. Ami meglepő és megbotránkoztató, az semmiképpen sem egyenlő a széppel.

3. Gyártási problémák

Az új és futurisztikus Cybertruck gyártása korlátozott, lassú és nehézkes. A Cybertruck esetében a tervezés miatt rendkívül nehéz a gyártás, ami gyártási késedelmekhez vezetett. A Tesla persze a késedelmek kapcsán az ellátási láncot hibáztatta, de Clarke-nak és másoknak az iparágban más véleménye volt ennek kapcsán. "Amint megláttuk [a Cybertruckot], mindenki, akit az iparágban ismerek, nevetni kezdett", mert az egész gyártási képtelenségeket jelentett" - mondta Clarke egy tavalyi interjúban. Musk elismerte, hogy a Cybertruck egyenesek által szabott karosszéria elemeit valóban rendkívül nehéz volt gyártani, és elképzelhetetlenül vad gyártási specifikációkat igényelt. Ezért néz ki az összes cybertruck egymástól eltérően és furcsán. A karosszériaelemek szana széjjel állnak, hatalmas illesztési résekkel. Minden egyes Cybertruck úgy néz ki, mint egy kézi műhelymunka.

4. Gyenge minőség

A Tesla a Cybertruck esetében szűk gyártási keresztmetszetet és rossz minőséget állított elő azzal, hogy a gyártás minden aspektusát házon belül tartotta ahelyett, hogy autóipari beszállítókat alkalmazott volna. Musk úgy véli, hogy ez a stratégia végül gyártási költségcsökkentéshez juttatta a vállalatot, de nem mindenki ért egyet ezzel. Én sem.

Musk döntései számos minőségi problémához vezettek, mint például a túlméretes érintőképernyő, amelyet a Tesla 2012-ben adott a Model S termékéhez. A Tesla olyan képernyőket és elektronikát szerzett be a gyártáshoz, melyeet nem autóipari termeléshez gyártottak. A Tesla autóiban lévő elektronika szélsőséges hőmérsékleti és fényviszonyoknak van kitéve, és az ennek nem megfelelő képernyők meghibásodtak, ami egy nagyszabású, egészen Kínáig tartó visszahívási programot eredményezett, és vizsgálatot indított az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal és a német Szövetségi Közlekedési Hatóság részéről.

Az iparág nem véletlenül használ autóipari beszállítókat az olyan alkatrészek tervezéséhez, mint a kijelzők vagy az ülések. A Tesla számára elképzelhetetlen, hogy árban és minőségben versenyezzen a beszállítókkal, mivel azok arra specializálódtak nagy tömegben, amit gyártanak. A tapasztalat és a méretgazdaságosság egyszerűen nem a Tesla oldalán áll.

Aztán ott vannak a rossz kivitelezésből és formatervezésből adódó égbekiáltóbb problémák. Nemrégiben a Tesla a Cybertruck potenciálisan ujjakat vagdosó csomagtartója miatt került össztűz alá. Ez elkerülhető lett volna a  becsípődésérzékelőkkel és a borotvaéles acéllemezeket elkerülő kialakítással 

5. Nincsenek fizikai márkakereskedések

A Teslának gondot okoz az ügyfelek kiszolgálása, mivel a vállalat spórol az ügyfélszolgálatokon. Több tízmillis autók esetében nincs ügyfélszolgálat, nincs kihez fordulni és nincs egy szervíz sem. Ez nagyon rossz felhasználói élményhez vezetett. A Tesla nem működtet márkakereskedéseket, ami azt jelenti, hogy "nem tudják elvinni az autódat, nem tudnak neked udvariassági autót és egy finom cappuccinót adni, amíg az autódat javítják", ahogy Clarke mondta. Az emberek valójában szeretik az ilyesfajta kiszolgálást, a Tesla azonban megtadagadja tőlük ezt. Ha sok pénzed van semkapsz jó kiszolgálást, mondják ezzel.

6. A be nem tartott ígéretek

Musk közel egy évtizede ígérte  meg nekünk a teljesen autonóm vezetést - egy olyan autót, amely biztonságosan elvisz bárhová és bármilyen útviszonyok között anélkül, hogy valaha is hozzá kellene érnie a kormányhoz. Eközben olyan cégek, mint a Volvo - amely a Waymo technológiát használja - és a Mercedes megelőzték a Teslát ebben a fejlesztési versenyben. A Tesla nem csak lemaradásban van, de Musk hamis állításai miatt most fogyasztói perek és szövetségi büntetőeljárás folyik ellene. A Tesla teljes önvezető rendszere (FSD) még mindig a béta fázisban van - jelenleg a 12. verziónál tart - és messze van attól a varázslatos mesterséges intelligenciától, amelyet Musk mindannyiunknak már többszörösen eladott.

De ez csak egy a sok megszegett ígéret közül. Musk többször is elmulasztotta betartani az eredeti megjelenési dátumokat a Tesla járműveinél az eredeti Model S-től egészen a Semi-ig. Miért hiszünk közel egy évtizede egy hazug gyártónak?

Mindez súlyosan károsítja a Tesla mint márka megítélését. Egy friss felmérés szerint az amerikai felnőttek mindössze 13,4%-a vélekedik kedvezően a Tesláról, szemben a 2022. januári 28,4%-kal. A J.D. Power a vállalatot majdnem az utolsó helyre sorolja a 2022-es autóminőségi felmérésében, amely 84 165 amerikai tulajdonos felhasználásával készült. A Consumer Reports 2022-es felmérése a Tesla megbízhatóságát a 19. helyre sorolja az Egyesült Államokban kapható 28 autómárka közül.

Az olyan cégek, mint a BMW, a Ford, a Toyota, a Kia és a Subaru 2022-ben 60% körüli hűségarányt értek el. A Tesla lehangoló nyilvános megítélése nagy probléma, amely befolyásolja az értékesítést is, az eladások zuhanását okozva. Ezért az S&P Global Mobility szerint a Tesla amerikai EV-piaci részesedése 2025-ig tovább fog csökkenni, amíg 2025-re nem fogja elérni a 20%-ot. Ahogy a legendás befektető és a Columbia Business School emeritus professzora, Bruce Greenwald már 2021-ben rámutatott: "Tényleg azt hiszed, hogy a Tesla húsz év múlva uralni fogja az autópiacot? Esélyük sincs rá."

Csupán három év telt el ebből a két évtizedből és a Tesla máris hanyatlik. A visszaeés nem csupán egy riasztó tünet, hanem egy sokkal nagyobb baj előjele is lehet

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://intelligencica.blog.hu/api/trackback/id/tr2618375109
süti beállítások módosítása