Sokat olvasok, keveset beszélek és írom amit diktál az agyam.

A nevadai olvasztott sós naperőmű esete

2024/03/07. - írta: Mesterséges intelligencica

Mindenféle startup-os intéznivalóm kapcsán Las Vegas környékén utazgattam. Egy kiállításra át kellett mennem Las Vegas-ba, mondom miért is ne autóznék? Szerettem volna látni a sivatagot. Magyarországon nem sok van.

Vadul csapattam Las Vegas-ból San Francisco-ba a nevadai sivatagon keresztül.Persze csak azzal a mérsékletes sietéssel, amit a helyi törvények megengednek, francnak van szükséges egy amcsi rendőr fegyverével a szájában találni magát. A 15-ös államközi autóúton hajtottam bérelt Nissan 'legolcsóbbamitbérelnilehet' típusú kocsimmal. Jószar volt a kocsi  amegszokotthoz kpest, nade amcsiban vagy te majom, élvezd ahogy kell! Csak megjegyzem, hogy 10 dollárral többért sokkal jobb kocsit lehetett kapni, de a csillagászati költségek mellé szerettem volna puritán lenni, legalábban ebben.

sunpowersalt.jpg

Menet közben több helyen is megálltam, a zseniális útmenti étkezdék miatt, ahol hatalmas tucsogós hamburgereket lehet kapni 1 literes vanília shakekell, egy ilyen étkezéssel a megszokott energiabevitelem többszörösét elkövetve. De ami finom az finom, külföldön voltam, ott meg nem számít a kalória (meg a félredugás), mint köztudott.

Szóval hajtok szépen a kötelező 60 mérföld/órás sebességgel, szigorúan betartva azt. Már messziről, de olyan 10 mérföldről, feltűnt az út szélén egy ragyogó, hihetetlenül fényes valami. Értheted úgy hogy túlzok, de ez a Naphoz mérhető ragyogás volt, látni kell ahhoz, hogy elhidd. Rákerestem a neten a cuccra. Itt állok, mi a bánat ez a csoda? Crescent Dunes Solar Energy Facility. Ez a neve. Egy naperőmű, ami hatalmas tükörrendszer segítségével egy pontba sugározza a nap erejét egy toronyba, ahol ezt az energiával megolvasztják a tárolt, hatalmas sókészletet, és az olvasztott sót hőátvitellel (akár egy termonukleáris erőműben, gáz termelés, turbina meghajtás) árammá alakítják. Atyaég, milyen zseniális már ez?

Az erőmű kialakításának teljes költsége 2 milliárd dollár volt, ami magyar forintban kifejezve olyan 700 milliárd forint, ahogy szoktam mondani volt, ez nagyjából 70.000 db Suziki Vitara (jól felszerelt, jó minőségű terepjáró autó) ára. Vagy 140.000 darab lakás ára. Én magam el sem tudom képzelni ezt a hatalmas összeget.

Nagyon szuper, napfény energia hasznosítás meg minden, de vajon mennyire lehet ez hatékony. Feltételezi az ember, hogy a naperőművek minden költségükkel együtt ömlesztik az áramot és a pénzt magukból. 

De nem! Ez a technológia, bár tényleg az emberiség egyik kiemelkedő teljesítménye, nem hatékonyabb, mint a napelemes erőművek. A napelemet használó erőművek a befektetett összeg per termelt áram kapcsán nagyságrendileg hatékonyabbak. Sőt, technikai probléma technikai probléma követtet megépítése és üzemeltetése során.

Ilyen egy előremutató bukás, ki kellett próbálni, hogy kiderüljön, nem hatékony. Hatalmas bukás pénzügyileg? Igen. Hatalmas fejlődés az emberiségnek? Igen!

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://intelligencica.blog.hu/api/trackback/id/tr5418347997
süti beállítások módosítása